2016. február 22., hétfő

Iskolarendszer

Mivel többen kérdeztétek, milyen Daninak a suli, hát tessék, egy félig-meddig szubjektív vélemény tőlem.
Magyarországon épp aktuális téma az oktatás - tanárok tüntetnek, szülők és gyerekek háborognak, gyerekek "éheznek"...Nem a sajtóban olvasom, hanem hallom, sajnos olyanoktól, akiknek hiszek. Hallom, hogy a 10 éves, jóétkű nagylány sírás közeli állapotban megy haza a suliból, mert a reform menza kaja ehetetlen, és éhes; hogy az ötödikes dugi sószórót visz magával; hogy az első osztályos gyerek hátizsákja 8 kg, és a három napos hosszú hétvégére 5 A4-es (sűrűn teleírt) matek feladat a házi (többek között)...és még egyszer, nem olvasom, hanem a barátaimtól, a családtól hallom. Nem gondolom hogy ez így normális...
Azzal sem értek egyet, hogy Angliában a 4 éves gyerekek bekerülnek az oktatási rendszer taposómalmába, és nincs megállás...de látom a különbséget a két rendszer között.
Mint előbb írtam, a legnagyobb bajom, hogy még olyan kicsi...Ha elhangzik az itthon, hogy nem szeretek suliba menni, annak az oka a nem szeretek tanulni, vagyis jobban szeretek játszani, mint tanulni. :) És milyen igaza van. Sosem piszkáljuk azért, ha nincs ezüstben vagy aranyban  (a napi teljesítményük alapján kerülhetnek feljebb-lejjebb egy listán), mert tudjuk, nem azért nem került fel, mert buta, hanem mert a játszás fontosabb. A tanítónénije is megerősített ebben, Dani mindent ügyesen és jól megcsinál a suliban, de extra lépéseket nem tesz, plusz feladataokat nem csinál. Magyarul, ha végzett, megy játszani. :)
A napot 8.45kor kezdik, mindenki regisztrálja a magát, a nevüket leveszik egy tábláról és beteszik egy tálkába annak megfelelően, hogy aznap a suliban ebédelnek, vagy otthonról vittek ebédet. Rövid book talk, mindenki kezében van egy könyv, erről beszélgetnek pár percben  (összesen kétféle könyv az összes gyereknél). A nap további programja:
09:00-09:25    Olvasás (szövegértés jelleggel) vagy számolás a szőnyegen körben ülve
09:30-10:30    Aktív tanulás valamilyen központi témára koncentrálva
10:30-10:50    Olvasás (szövegértés jelleggel) vagy számolás a szőnyegen körben ülve
10:50-11:10    Tízórai és játék
11:10-11:30    Hangok / betűk
11:30-11:45    Mese
11:45-12:45    Ebéd
12:45-1:15      Valamilyen téma feldolgozása körben a szőnyegen
1:15-2:15        Aktív tanulás valamilyen központi témára koncentrálva
2:15-2:30        Írás
2:30-2:45        Játék
2:45-3:15        Játék / mese
Így még akár szorosnak is tűnhet a program, de nem az.
Minden negyedév egy-egy témára van felépítve, ahhoz kapcsolódóan rajzolnak, alkotnak, beszélgetnek. Például múlt félévben a ruházkodás volt a téma, volt vicces zokni nap, mikor minél mókásabb zokniban kellett menni, ehhez kapcsolódóan szókincset fejlesztettek, vittünk be vicces zoknikat, azzal számoltak, nagy papírból kivágott alsóneműre ragasztottak - ez mind aktív tanulás, fel lehet állni, jönni-menni, beszélni, észre sem veszik hogy tanulnak. A teremben minimum kettő, esetenként három tanárnéni van, sok esetben egyénileg foglalkoznak egy-egy gyerekkel, ha szükséges. Most az ételek lesz a téma, tanítónéni már szólt, ha tudunk, vigyünk néhány magyar ételt hogy lássák a dobozát, a más nyelvet, esetleg valamilyen magyar kekszet megkóstolni. Ma, ennek a témának a keretében pl kekszet készítettek.
Házi feladat - minimális. Iskola táska - nincs.
Van egy pici kék füles táskájuk, abban hozzák-viszik a szükséges eszközöket. Ezek: egy 10*10 cmes műanyag dobozka, benne papírból kivágott szavakkal amit látásból kell tudni olvasni, egy darab 10 lapos olvasókönyv, egy üzenőfüzet, és egy házis füzet, plusz ha aktuális a könyvtári könyv.
Este soha nem tanulunk többet fél óránál, ha kimarad egy este, semmi gond. Házit csak a hosszabb szünetekre kapnak - rajzold, beszéld meg a szüleiddel - ilyen jellegűeket. Kb hetente cserélik az olvasókönyvet, ha szülőként úgy ítélem meg, magabiztos a könyvével, írok a tanítónéninek, és kicserélik. Ők maguk is ellenőrzik nyilván mi hogy megy.
Na és hol jár a gyerek ennyi tanulással?
Minden betűt ismer, 3-4 betűs szavakat, egyszerű mondatokat magában olvas, ugyanezeket a szavakat hallás után betűzi. 10-ig magabiztosan összead és kivon, de akár 20-is kalkulál, 1000-ig felsimeri a számokat (illetve a hétvége óta 10.000-ig)...szóval igen, így is lehet.
Még egyszer, nem azt mondom, hogy ez a tökéletes, de mindenképpen gyerekbarát.

Ha valakit jobban érdekelne a suli, az évfolyam blogja, a tavalyi osztály osztályterme itt.

Ja, és ha már emlgettem a kaját...Tízóraira gyümölcs, mindenkinek névre szóló vizes kulacs egész napra, ebédre a tipikus gyerekbarát angol kaja - fasirt, csirke/halfalatkák, töltött krumpli, húsos egytálételek, pizza - mindenhez zöldségek. Lehet nem a legegészségesebb, na de arra figyelhetek itthon én, annak örülök, hogy gond nélkül megeszi, és tudom, nem éhes.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése